logo

Найближча аптека:Аптека №31, Київ, просп. Науки, 4

Гаряча лінія 044 407-90-90

Доступні ліки за новими правилами

З 1 квітня адміністрування урядової програми “Доступні ліки” перейняла новостворена Національна служба здоров'я України. З цього ж дня набули чинності зміни у виписуванні рецептів — відтепер ліки за програмою відпускають за електронним рецептом. Про те, як працює програма та що змінилося із запуском електронних рецептів, генеральний директор КП “Фармація” Руслан Світлий розповів у прямому ефірі ТРК “Київ”.


— Нововведення полягають насамперед у тому, що з 1 квітня адміністрування програми “Доступні ліки” перейшло до одного органу — Національної служби здоров'я України та запроваджено електронний рецепт. Ми живемо у ХХІ столітті, і тому дійсно потрібно відходити від старої форми паперового рецепту та переходити до передової світової практики.

На сьогодні у Києві угоди з НСЗУ підписали 485 аптечних закладів, у тому числі і 55 аптек КП “Фармація”. Станом на 17 квітня наше підприємство відпустило ліки за понад 19 тисячами рецептів за програмою “Доступні ліки” — це 90% всіх електронних рецептів по місту Київ і 10% по Україні. Але поки що не можна сказати, що все проходить бездоганно. Є певні незручності і помилки в роботі з електронним рецептом. Зокрема це не дуже зручно для пацієнтів, але мине якийсь час, і всі ці технічні помилки будуть усунуті, і я думаю, що всі аптеки-учасниці програми працюватимуть з електронними рецептами. Це нормальна практика, адже проект працює тільки два тижні. Є ще певні нюанси, але й позитив однозначно вже є.

Найчастіше програмою “Доступні ліки” користуються люди похилого віку. Складність у роботі з електронним рецептом полягає в тому, що людина після консультації із своїм сімейним лікарем, з яким вона підписала декларацію, отримує електронний рецепт і їй на мобільний телефон приходить цифровий код. Цей код вона має продиктувати провізору в аптеці. І в наших аптеках ми бачимо, що в 6 з 10 випадків людина просто дає провізору свій телефон і каже: “Подивіться, мені там якісь коди прийшли”. І провізор змушений брати цей телефон, шукати там потрібне СМС-повідомлення. Часто це телефони застарілих моделей, і на них дуже важко розібрати латинські літери, які містить код. Провізор має цей код ввести в одну програму, щоб побачити рецепт, потім в іншій програмі подивитися реєстр програми, щоб запропонувати пацієнту на вибір препарат за виписаною МНН, потім в третій програмі перевірити його наявність в аптеці. Після цього має прийти ще одне СМС-повідомлення з кодом для погашення рецепта, потім провізор ще накладає електронний підпис. Тобто, сам процес відпуску електронного рецепта дуже затратний по часу через велику кількість операцій. А є ж випадки, коли людина приходить з десятком рецептів — в такому разі її обслуговування в аптеці займає майже годину часу.

Але, незважаючи на ці тимчасові недоліки, електронний рецепт — це великий крок вперед. Бо паперові форми рецептів допускали можливості для спекуляцій, та й повернення відшкодування аптекам значно ускладнювалося через необхідність перевіряти і узгоджувати звіти. Бувало так, що ми отримували оплату за відпущені ліки через 3-4 місяці, а то й через півроку. Формування звітів і їх перевірка були дуже складними процесами. Поки все сформували і подали — закінчилися кошти, як наприкінці минулого року. А зараз все буде відбуватися так, як це було задумано на початку створення програми: вже вчора ми отримали звіт від Національної служби здоров'я про те, скільки ми ліків відпустили і яка сума до відшкодування, і після коригування звіту ми отримаємо кошти. Коригування потрібне, тому що це проект, який почав працювати лише два тижні тому. Я переконаний, що за 2-3 місяці всі недоліки буде усунуто, люди звикнуть, і вже за півроку ми зможемо скоротити час обслуговування одного електронного рецепта з 8-10 хвилин до 2-3 хвилин.

Безумовною перевагою останніх нововведень у програмі “Доступні ліки” є спрощення процедури подання звітності і повернення коштів. Раніше держава розподіляла кошти по регіонах і містах, де на місцях органи самоврядування мали визначити розпорядника коштів. У Києві сесії міської ради проходять частіше, тому в столиці це не настільки тривала у часі процедура, а в інших містах це потребувало багато часу. Тому повернення аптекам витрачених коштів відбувалося не в ті терміни, які визначені урядовою програмою. Маючи єдиного розпорядника коштів, який повертатиме їх на рахунок аптеки кожні два тижні, цей проект буде більш привабливим і в економічному плані. Хоча поки що це досить відносно, адже ще є черги, пацієнт, який купує ліки у роздріб, йде в сусідню аптеку. Та й аптеки мають сплачувати близько 3% товарообігу за обслуговування електронних рецептів операторам медичних інформаційних систем, в той час як максимальна націнка всього лише 15%. Але я дивлюся на цей проект з оптимізмом, бо розумію, що проект новий, і що наявні недоліки незабаром буде виправлено.

Програма “Доступні ліки” створена для забезпечення доступними за ціною ліками людей із серцево-судинними захворюваннями, бронхіальною астмою та цукровим діабетом другого типу. На сьогодні у реєстрі програми є 258 торговельних назв лікарських засобів за 23 міжнародними непатентованими назвами (МНН). Доступні ліки не всі є безкоштовними — лише 64 препарати відпускаються без доплати з боку пацієнта. При цьому у реєстрі є ряд МНН, за якими немає жодної торгової назви, яка б відпускалася без доплати з боку пацієнта, що, звичайно, викликає невдоволення людей.